De uitgestelde reactie
We leven in een reactieve tijd. We reageren direct op appjes of telefoontjes. Op het verzoek van je directe collega of een klant. Vaak willen we dit ook direct goed doen. Met beide is op zich niets mis.
Maar, wat als het direct reageren de norm is geworden. En dit dus voorbij jouw behoefte gaat. Jij voelt de druk direct met een goed antwoord te komen en de ander van dienst te zijn. Je werk neer te leggen en ruimte te maken voor die ander. Hierbij neem je voor lief dat het je weer 20 minuten kost je focus terug te hebben op het niveau voor de onderbreking.
Veel van mijn klanten hebben het gevoel altijd aan te staan. Zij zijn vergeten dat je jouw tijd mag pakken, dat je niet altijd beschikbaar hoeft te zijn. Dat ‘nee’ of ‘ik kom erbij je op terug’ ook een antwoord is. Een antwoord die die ander overigens vaak accepteert. Want die heeft liever direct een ‘goed’ antwoord. Dan een snel en onvolledig of onjuist antwoord.